Miért akad el a vállalat növekedése?

Feb 09, 2020

A növekedés elakadásának leggyakoribb oka, hogy a vezető nem alakítja át a saját feladatkörét, a tevékenységének átalakulása nem követi a vállalat növekedését.

Valójában minden más ok csak felszíni ok, és ez húzódik meg mögötte. Ha a növekedés a piac átalakulása miatt akad el, akkor a vezetőnek kellett volna már régen többet foglalkozni a stratégiával az operatív ügyek helyett. Ha forráshiány merül fel, akkor a vezetőnek már régen a forrásbevonással kellett volna sokkal többet foglalkoznia. Bármi merül fel az elakadás okaként, a valódi ok az, hogy a vezető nem végezte el a házi feladatát. Bocs, hogy ezt kell, hogy mondjam, de ez az igazság.

A cég növekedése során nagyon nehéz dolgunk van vezetőként. Folyamatosan át kell adnunk a feladatainkat olyanoknak, akik valószínűleg nem fogják egyből olyan jól csinálni, mint mi. Hiszen azért lettünk sikeresek, mert eddig nagyon jól csináltuk ezeket! Az így átadott feladatok helyett viszont olyan dolgokat kell csinálnunk, amiket még sosem csináltunk, nem tudjuk, hogyan kell csinálni ezeket és ötletünk sincs kitől kérdezzük meg. Delegálnunk kellene, amit tudunk, amiben sikeresek vagyunk, hogy helyette olyat csináljunk, amit még nem tudunk. Kinek van ehhez kedve? Halogatjuk, amíg csak lehet.

Ennek viszont az a következménye, hogy leáll a növekedés.

A vállalati növekedés során a vezetői feladatok átalakulnak. Ha mi ebbe nem állunk bele teljes mellszélességgel, nem delegáljuk a „régi” feladatainkat, akkor nem fogjuk tudni ellátni azokat a vezetői feladatainkat, amik újonnan jelentkeztek a növekedés nyomán, vagy azokat, amiknek a mennyisége megnőtt emiatt. Ezek a feladatok a cég méretétől, ágazattól, piaci helyzettől függően nagyon különbözőek lehetnek, de jellemzően a következők merülnek fel: a szervezettel, csapattal többet kell foglalkozni; a kollégák fejlesztése, mentorálása, coachingja egyre lényegesebb; a megfelelő vezetői utánpótláshoz a megfelelő emberek megtalálása, betanítása; új piacok keresése; innovációs tevékenységgel való foglalkozás; stratégiai jellegű feladatok (tervezés, folyamatok optimalizálása) vagy pénzügyi kérdések különböző szinten.

Ezek mind olyan feladatok, amikkel jellemzően sokkal később kezdünk el foglalkozni, mint a cég, a csapat fejlődése szempontjából az ideális lenne. Egyrészt mert nem tudunk megszabadulni az addigi feladatainktól így azok elviszik az időnket, másrészt, mert nem merünk belevágni az új feladatokba, hiszen ismeretlen terület számunkra.

Tehát, ha nem delegálunk folyamatosan, akkor a növekedés el fog akadni. Mert nem tudjuk elvégezni az újonnan felmerülő feladatokat. A vezetőnek valójában mindig unatkoznia kellene egy kicsit, hogy kiderítse, mi az, amit a következő lépcsőfokon tennie kell majd és felkészülnie rá. Úgyhogy delegálj, delegálj, delegálj!

De nem csak ez a gond a nem delegálással. Mint ahogy minden, amit a vezető csinál, az, ahogyan delegálunk vagy nem delegálunk, befolyásolja a többiek viselkedését, meghatározza a céges kultúrát. Tehát ha mi nem delegálunk a megfelelő módon, akkor egy olyan csapatot, szervezetet építünk fel, ahol ez lesz a norma, a szokás. Az alattunk lévő vezetők sem fogják delegálni a feladatokat. Ezzel azt érjük el, hogy minden ponton akadályozva lesz a cég fejlődése, mindenki túlterhelt lesz, és sokan nem azt csinálják, ami a valódi dolguk lenne a cég jelenlegi szintjén. Megreked mindenki egy szinttel lejjebbi feladatokban.

Ha lehetséges, hogy ez a helyzet a te cégedben is, ha azt érzed, hogy részben azért nem delegálsz feladatokat, mert azok, akiknek delegálnod kellene szintén túlterheltek, akkor ennek valószínűleg ez minta az oka. Tulajdonképpen bármi probléma, nehézség van a cégnél, ha mi vagyunk a csúcsvezető és különösen ha a kezdetektől mi építettük fel a céget, akkor nyugodtan elfogadhatjuk, hogy minden miattunk alakult így. Ez nem baj, csak fontos tudatosítanunk magunkban, hogy nincs értelme másokat okolni,

Állj neki hát, mérd fel, hogy ahhoz, hogy a céged, a csapatod előre tudjon lépni, milyen feladatokat kellene neked ellátnod. És mit kellene delegálnod. Az én tapasztalatom az, hogy a vezetőknek, akik hozzám jönnek coachingra, a feladataik harmadát már régen delegálniuk kellett volna, de van ahol ez még ennél is magasabb arány. Ne felejtsd, a növekedést neked vezetőként vezetned kell, és ezt elsőként a feladatköröd átalakításával kell kezdened. E nélkül, bármilyen jó is a piaci környezet, nem fogtok tudni másik szintre lépni, „csak” mennyiségi növekedést érhetsz el, ami jó eséllyel számodra a munkád mennyiségének növekedését hozza. Ha jól növekszel, akkor nem többet, hanem mást kell csinálnod!

A delegálásnak külön fejezetet szenteltem a „100 megoldás vezetőknek” című könyvemben.

Ha hasznosnak találtad ezt a bejegyzést iratkozz fel a hírlevelemre, hogy értesítést kapj a következőkről is. Ajánld vezető társaidnak is, hálásak lesznek érte! De ami a legfontosabb, alkalmazd a tudást, amit itt szereztél, MÁR MA! Sok sikert!

Kérj értesítést ha új írás jelenik meg a blogban!

Íratkozz fel a levelezőlistánkra, hogy mindig tudd, ha új írásunk, hírünk van számodra! Nem árasztunk el emailekkel, és nem adjuk át senkinek az adataid!

Feliratkozom!