Mikor és hogyan dicsérjünk?

Jan 19, 2020

Először is, nagyon fontos, hogy hogyan dicsérsz! Ha mesterkéltnek, őszintétlennek érzik a „címzettek”, akkor semmi hatása nem lesz, sőt, néhányan azt fogják gondolni, hogy manipulálni akarod őket. Ekkor akár ellentétes reakciót is kaphatsz.

Először tehát gondold végig miért dicséred meg őket, és aztán éld át valóban, hogy ez milyen fontos, értékes dolog a számodra, a csapat, a cég, vagy a vevők számára. Juss el oda, hogy tényleg azt érzed, hogy ez így van. Ha megvan ez az érzés, akkor készen állsz a dicsérésre! Őszintén, hitelesen fogsz dicsérni. (Ezért neked is jár a dicséret! Gratulálok! Komolyan. Ez nem mindig könnyű, talán a hozzáállásodat, nézőpontodat is meg kell változtatnod hozzá. De a gyakorlás ezt is megkönnyíti majd.)

De mikor dicsérj? MINDIG!

Nem csak az extra teljesítményért kell megdicsérned a kollégáidat! Nem baj, ha „csak” a „kötelességét” végezte el. Sőt! Éppen azért kell megdicsérned a legtöbbször, amit a leggyakrabban csinál, hogy mindig érezze, hogy amit tesz, az értékes! Ezt kell ugyanis éreznie, hogy a napi rutint örömmel és lelkesedéssel tudja végezni. Ez kell ahhoz, hogy ő maga is értékelni tudja, amit tesz. Te pedig pontosan ezt akarod elérni. Ezért kell megdicsérned a portást, ha köszönt a vendégnek és útba igazította. Nem kell persze túlzásba vinned, nem kell óránként megdicsérned valakit, nem erről van szó. De gyakran és úgy dicsérd meg, hogy közben te magad is átéled legbelül, hogy mennyire nagyszerű, hogy ezt tette és mennyire fontos ez mindannyiótoknak.

A pénz nem dicséret és nem ellenszolgáltatás. Az alkalmazottaidnak nem azért fizetsz, hogy megtegyék, amit leírtatok a munkaköri leírásukban. Azért fizetsz nekik, hogy meg tudjanak élni, hogy számukra megfelelő életkörülményeket tudjanak biztosítani maguknak és a családjuknak. A munkaköri leírásuk pedig azt írja le, hogy te, mint a vezetőjük milyen feladatok elvégzését kéred tőlük. Ezért te (és a kollégáik valamint a vevőitek és partnereitek) az elismerésetekkel „fizettek” neki. A hálátokkal, azzal, hogy értékelitek, amit csinál. Nem elég ha ezt érzed, direkt módon ki kell fejezned felé, a dicsérettel. Ez így van, még akkor is, ha sem te sem az alkalmazottad nem így gondoltátok eddig. Így működtök emberként, érzelmi lényként. Az elménk, a logikánk a munkát és a fizetséget kapcsolja egymáshoz, de a motiváció, a lelkesültség, a lelkesedés érzelmi szinten keletkezik. Ott pedig ez a „logika” működik. Ha elismernek, akkor értékesnek érzem magam és lelkesen teszem a feladatom.

Úgyhogy vezetőként ismerd el a körülötted lévők teljesítményét, és mutasd ezt ki feléjük.

Sőt, dicsérd meg őket a „gyengébb” teljesítményükért is. Ha őszintén teszed, többségük vidámabb lesz és extra teljesítményre válik képessé. Felemeled őket a dicsérettel!

Még valami, nem csak a vezető dicsérete számít! A csapatodban meg kell honosítanod az elismerés kultúráját, hogy értékeljék egymás munkáját és ezen keresztül a sajátjukat is értékesnek éljék meg nap mint nap! Ekkor lesz a csapat motivált, összetartó és eredményes!

Úgyhogy a válasz a „Mikor és hogyan dicsérjünk? kérdésre az, hogy MINDIG ÉS ŐSZINTÉN, HITELESEN! Ha ezt rendszeresen megteszed, akkor csodát fogsz látni a legtöbb kollégádnál!

Ha hasznosnak találtad ezt a bejegyzést iratkozz fel a hírlevelemre, hogy értesítést kapj a következőkről is. Ajánld vezető társaidnak is, hálásak lesznek érte! De ami a legfontosabb, alkalmazd a tudást, amit itt szereztél, MÁR MA! Sok sikert!

Kérj értesítést ha új írás jelenik meg a blogban!

Íratkozz fel a levelezőlistánkra, hogy mindig tudd, ha új írásunk, hírünk van számodra! Nem árasztunk el emailekkel, és nem adjuk át senkinek az adataid!

Feliratkozom!